translate share

Buurtparade FeelFood

In de theaterroute Feelfood werken verschillende bewoners en organisaties uit Tilburg Noord samen aan een serie acts met eten als thema. Eten staat niet alleen voor culturele identiteit en gastvrijheid maar ook voor gezondheid. Dat zijn allemaal aspecten die in Tilburg Noord veel aandacht verdienen. Feelfood biedt vooral ook voedsel voor de geest. De manifestatie is onderdeel van een serie buurtparades in Tilburg. In deze editie is echter gekozen voor een wijkroute met presentaties op locatie.

Maatschappelijke vraag: Tilburg-Noord is de meest multiculturele wijk van Tilburg en kent veel gezinnen met een laag inkomen. Eén-derde van de kinderen kampt met overgewicht. Voedsel is dus niet alleen onderdeel van ieders culturele identiteit, iets wat je kunt delen, maar goede voeding is ook de basis voor je gezondheid. Daarnaast is 'Het kookboek van 4women' - gemaakt door vrouwen uit de wijk met verschillende culturele achtergronden - een belangrijk aanknopingspunt.

Artistiek antwoord: EELT Theatercollectief wil met buurtbewoners ideeën en dromen tot leven wekken, meemaken en meespelen in een project in de eigen wijk. De vorm wordt een route door de wijk met verrassende presentaties voor en door buurtbewoners. EELT heeft vier ambities bij wijkprojecten: - ‘nieuwe’ mensen nemen deel aan cultuur en ontmoeten elkaar; - Kunstenaars creëren op professionele wijze en delen dat proces met andere betrokkenen. - mensen ontdekken en ontwikkelen hun eigen talent; - Er ontstaan beelden in de wijk die vooraf niet voor mogelijk gehouden werden en die blijven hangen.

Co-creatie: samenwerking met organisaties en bewoners in de wijk is een belangrijk vertrekpunt. Ook goed functionerende hot-spots in de wijk worden in de route opgenomen. Iedere groep en plek werkt aan een eigen bijdrage aan het totaalconcept meer ondersteuning van een artistiek team. Het lukt om inderdaad een route te programmeren grote diversiteit van bijdrages. Het valt op dat zowel in de aanloop als in de presentatie de onderlinge samenwerking en afstemming nog sterker kan.

Waarde-creatie: FEELFOOD is een dag geworden vol cultureel en kunstzinnig vermaak in Tilburg Noord met veel nieuwe beelden. Veel mensen hebben elkaar op een creatieve manier ontmoet. Een werkeloze deelneemster heeft een baan gevonden. Een kindje mag nu toneel spelen bij Factorium. Een buurtdichter heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Spelers van het Wijktheater hebben skills bijgeleerd, enz.

Contactpersoon voor dit project

Monique Zijp
info@eeltweb.nl

Artistieke leiding

  • Monique Zijp

Projecteigenaar

Art-fact, servicepunt voor amateurkunst

Website(s)

Locatie(s)

Tilburg
Winkelcentrum Wagnerplein

Looptijd project

apr 2015 - nov 2015

Disciplines

Dans; Muziek; Theater; Audio-visueel

Aantal deelnemers

i

Aantal deelnemers (geen kunstenaars) met een actieve, participerende rol in het ARTISTIEKE proces.

meer dan 50 personen

Partners

i

Organisaties die een substantiële bijdrage leveren in geld of mensuren. Het kan gaan om één of meerdere van genoemde organisaties.

culturele organisatie; zorginstelling; welzijnsorganisatie algemeen