translate share

Charlois aan het water

Locatietheater in de havens: over de veranderende identiteit van een stad en haar bewoners

De haven verdwijnt uit de stad Rotterdam. Nu de tweede Maasvlakte gebouwd is, verhuizen alle havenactiviteiten uit het centrum naar buiten de stad. Maar wat is Rotterdam nog als je de haven weghaalt uit het hart? Het Rotterdams Wijktheater maakte samen met bedrijven en buurtbewoners van deelgemeente Charlois (spreek uit: 'Sjaarloos') de locatietheaterproductie Charlois aan het water.

Veranderende stad

Charlois aan het Water gaat over verandering. Wie of wat bepaalt de identiteit van een stad? En van de mensen die er wonen? Wat is de oude identiteit van de stad en wat de nieuwe? Wie is (en wie voelt zich) eigenaar van een plek? Welke verhalen leven er aan de Maashavenkade? Anderhalf jaar lang werkten theatermakers van het Rotterdams Wijktheater samen met (ex-)havenarbeiders, vuilnismannen, buurtbewoners, bedrijven en scholen aan dit locatieproject. Samen onderzochten ze welke verhalen en gevoelens er leven in en rondom de veranderende Maashaven.

Onderzoek en debat

Parallel aan het maken van de theatervoorstelling deden architecten van Vitibuck Archtects en G-Routes een ruimtelijk onderzoek naar de toekomstdromen en mogelijkheden van de Maashavenkade. Dit resulteerde in een debat, een onderzoeksverslag en een tentoonstelling op locatie in Rotterdam Zuid over de mogelijke toekomst van de Maashaven.

Drie groepen deelnemers

De voorstelling werd gespeeld op drie verschillende locaties in Rotterdam Zuid, waar het publiek aan de hand van gidsen naartoe ging. Op elke locatie speelde een andere groep deelnemers een scène:

  • actieve bewoners: een groep actieve Charloisenaren die vecht voor de identiteit van de wijk. Centraal in hun bijdrage stond hun hart voor de wijk. Ze kennen elke straatsteen en elk hoekje en verdedigen 'hun' wijk tegen besluitvorming van bovenaf;

  • Women connected: een groep vrouwen van verschillende komaf. Voor hen was niet zozeer de locatie de bindende factor, maar het thema 'verandering'. Centraal in hun deelname aan het maakproces stonden heftige persoonlijke veranderingen in hun leven;

  • Roteb en de jongeren: de Rotterdamse vuilnismannen in samenwerking met schooljongeren en studenten van Codarts Dansacademie. Deze groep verzorgde het slotonderdeel van de voorstelling.

Partners

Een belangrijk doel van deze productie was het overbruggen van het gat tussen bedrijven, beldeidsmakers en bewoners van de Maashavenkade. Vanwege de grote veranderingen in dit gebied staan deze partijen met elkaar op gespannen voet. Het was voor het Rotterdams Wijktheater daarom van groot belang dat het project aan alle kanten draagvlak kreeg.

Belangrijke partners waren grote bedrijven zoals de meelfabriek Meneba, metaalrecycling Leo van Leeuwen bv., Hennie van der Most, WSR Rotterdam bv., Erdotex textielrecycling, AVR Van Gensewinkel en Cargotec maar ook deelgemeente Charlois, de Roteb en het havenbedrijf 'Port of Rotterdam'. Daarnaast is er heel nauw samengewerkt met de drie bewonersorganisaties van Charlois. Creatieve partners waren o.a. de Codarts Dansacademie en de Veldacademie (architectuur).

Contactpersoon voor dit project

Stefan van Hees
010 423 01 92
stefan@rotterdamswijktheater.nl

Artistieke leiding

  • Stefan van Hees

Projecteigenaar

Rotterdams Wijktheater

Website(s)

Locatie(s)

Rotterdam
Charlois, Tarwewijk

Looptijd project

jan 2012 - jul 2013

Opvoerings- of expositiedata

  • 06 jun 2013 - 06 jul 2013
  • 29 sep 2012 - 29 sep 2012

Disciplines

Dans; Theater; Audio-visueel; Architectuur

Aantal deelnemers

i

Aantal deelnemers (geen kunstenaars) met een actieve, participerende rol in het ARTISTIEKE proces.

25 - 50 personen

Partners

i

Organisaties die een substantiële bijdrage leveren in geld of mensuren. Het kan gaan om één of meerdere van genoemde organisaties.

gemeente; particulier fonds; midden- en kleinbedrijf (bijv. winkelier); buurthuis; voortgezet onderwijs

Videopresentatie van en over het project